Cestou necestou k pořízení fotovoru
Ač někteří naši zkušení fotografové odmítají fotografování za pomocí fotovoru a preferují přirozené fotografování z přírodního krytu, myslím si, že právě fotovor je nesmírně užitečná věc, která určitě stojí za vyzkoušení. Loňský rok jsem měl možnost účastnit se fotografování na Droužkovických rybnících, kde moji kamarádi Vašek Bambula, Bohdan Němec a Ondra Prosický fotografovali moje oblíbené potápky. Po zhlédnutí fotografií Rosťi Stacha a Vaška Bambuly, zejména jejich potápek, jsem si říkal, že to nemůže být tak složité a musí to jít fotografovat i ze břehu, bez pomoci fotovoru. Jak hodně jsem se mýlil, jsem velice rychle zjistil po jednom jediném dni stráveném pouze na břehu, kde jsme se spolu s Ondřejem pokoušeli čekat, jestli se náhodu nějaká potápka umoudří a připluje ke břehu, tak abychom ji mohly fotografovat. Zklamán neúspěchem jsem byl pevně rozhodnut postavit si svůj první fotovor. Bohužel jak plynul čas a stále více jsem cestoval, úplně jsem na stavbu fotovoru zapomněl. To by ovšem nebyl můj velký kamarád Jirka Zajíc, aby se takhle náhodou v březnu nevytáhl vynikající fotografií Potápky roháče krásně od hladiny a jak jinak, než za použití fotovoru.
Fotovor v akci Potápka roháč (Podiceps cristatus) | Great Crested Grebe, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM +1.4x, Stativ: Fotografováno z fotovoru, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1456mm, Vytvořeno: 11. dubna 2009 17:21:06, Morava (Česká Republika)
Fotovor, snadno se řekne, hůře se provede
Jirkův vynikající článek o stavbě fotovoru mě natolik inspiroval, že jsem se původně chtěl pustit do stavby fotovoru svépomocí. Jak už to tak bývá, narazil jsem na velkou spoustu problémů, spojených právě se samotnou stavbou fotovoru a jelikož mě Jirka už bohaté zkušenosti se stavbou jeho fotovoru, požádal jsem nakonec raději jeho. Fotovor je velmi specifická věc, tak aby se dala nějakým kompromisem ošidit, protože velmi záhy si člověk uvědomí, že může lehce přijít o fototechniku v řádech statisíců korun, proto jsem jeho stavbu raději přenechal někomu šikovnějšímu. Naštěstí se jedná o celkem lacinou záležitost a tak si ji bude moci dovolit opravdu každý, a pokud si uvědomím, kolik jsem investoval do drahé fototechniky, tak částka kolem čtyřech tisíc korun je takřka zanedbatelná.
Slípka zelenonohá (Gallinula chloropus) | The Common Moorhen, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM, Stativ: Fotografováno z ruky, Clona: 4.0, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 320, Kompenzace expozice: +2/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 390 mm, Vytvořeno: 1. května 2009 18:21:48, Jižní Morava (Česká Republika)
Proč právě fotovor?
Odpověď je velmi snadná, stačí se jen zadívat do velkého množství fotografií, kterých naleznete na internetu velmi mnoho, a vzápětí člověk zjistí, že ty pořízené pomocí fotovoru se diametrálně liší od těch, které jsou fotografované přirozeně, například ze břehu. Pomocí fotovoru se dají získat mnohdy až neuvěřitelné snímky a především se nepozorovaně přiblížit k fotografovanému objektu, tak aby nebyl prakticky rušen. Pro mě jako fotografa je samozřejmě fotovor jediným možným způsobem, jak fotografovat vodní ptáky z jejich vlastní perspektivy, tak aby výsledná fotografie byla co možná nejpoutavější a co nejvíce přirozená. S pomocí fotovoru se dá získat velké množství netradičních fotografií a většinou si z fotografovaní přinesete daleko více, než jste vůbec předpokládali, protože o náhodná setkání není nikdy nouze, to se Vám na břehu většinou stát nemůže.
Fotovor, bolestivé začátky, mokrá cesta k neoprénu
Dnes, mi praktické a rychlé používání fotovoru přijde jako rutina, ale ty začátky, Jirka Zajíc by mohl vyprávět. Nejdůležitější ze všeho jsou na fotografování z fotovoru těžce, a v mém případě mokře, nabyté zkušenosti. Moje vlastní začátky byly opravdu úsměvné, nejen že jsem se v malém prostoru neuměl pohybovat, utopil jsem kde co, a nepořídil jediný kloudný snímek, nicméně tohle všechno patří k těm začátkům, kterými si musí dozajista projít každý. Pokusím se pro Vás sestavit podrobnějšího průvodce, který Vám s těmi nejdůležitějšími problémy ve Vašich začátcích, alespoň trochu pomůže. Všem doporučuji stavbu a pořízení fotovoru v horkých letních měsících a potom už jen trénovat, trénovat a zase trénovat. Velkou výhodou horkých letních příprav bude sladká odměna v podobě drsného fotografování v ledové vodě někdy začátkem března a dubna, kdy fotovor využijete asi nejvíce.
Tipy a triky při stavbě a používání fotovoru, na co si dát obzvláště pozor
Pře vlastní stavbou fotovoru si musíte uvědomit dvě základní věci, velikost fotovoru (doporučuji přesně na míru, dle Vašeho těla a použité techniky) a použitý materiál (musí být lehký, snadno přenosný a naprosto vodotěsný). Jako nejvhodnější materiál všichni doporučují odpadní trubky, které sestavíte do požadovaného tvaru a velikosti, necháte zatavit a na ně položíte nejlépe forexovou desku, která bude sloužit jako základna pro techniku.
Fotovor, na co si musíte dát velký pozor:
1. fotovor musí být co nejlépe vyvážen, budete se s ním pohybovat na vodě a nesmí se stát, to co mě, že můj první vor měl příliš těžkou příď a neustále se ponořoval. Jako vyvažování jsem použil pod přední forexovou desku 10cm tlustý polystyren a do zadních trubek jsem dal PET lahev naplněnou pískem. Nezapomeňte, že pokud budete fotovor vyvažovat, vždy tak dělejte společně s umístěnou fototechnikou. Vlastní stavbou se na internetu zabývá už mnoho mých kolegů, proto se dále zaměřím jen na obecné rady.
2. spoje fotovoru musejí být dokonale těsné, doporučuji po vlastní stavbě a vyvážení vyplnit celý fotovor montážní pěnou, tak aby byl fotovor dokonale utěsněn před možností vniknutí vody.
3. nezapomeňte si udělat vpředu na základové desce, jakýsi vlnolam. Stačí použít pár centimetrů forexové desky, asi 10cm pásek, který vytvoří zábranu proti drobným vlnkám, které ženou vodu na váš vor na rybníce přímo proti Vám.
Potápka roháč (Podiceps cristatus) | Great Crested Grebe, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM +1.4x, Stativ: Fotografováno z fotovoru, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/1000 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1456mm, Vytvořeno: 11. dubna 2009 17:21:06, Morava (Česká Republika)Lyska černá (Fulica atra) | Common Coot, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM +1.4x, Stativ: Fotografováno z fotovoru, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1456mm, Vytvořeno: 11. dubna 2009 17:17:25, Morava (Česká Republika)
4. upevnění maskování musí být co možná nejpevnější, doporučuji instalatérské trubky, anebo použít jakýkoliv malý stan daných rozměrů, tedy spíše jen stanovou konstrukci. Problémy s upevněním velmi rychle oceníte, až Vás zastihne nepříjemný vítr přímo uprostřed fotografování někde na rybníce, proto upevnění věnujte velkou pozornost.
5. maskování musí splňovat jednu základní podmínku, vy nesmíte být vůbec vidět, ale musíte mít přehled, co se děje před Vámi. Doporučuji navštívit jakýkoliv armyshop, kde lze za pár korun nakoupit velké množství maskovacích sítí všech barev a rozměrů, velmi snadno si je uzpůsobíte na Váš fotovor. Nejlepší jsou moderní umělohmotné maskovací sítě, které jsou nepromokavé a plavou případně na hladině, ty staré hadrové jsou k ničemu, brzy se namočí a jsou pak velmi těžké a dlouhou dobu schnou. U moderních maskovacích sítí není problém si vybrat i příslušnou barvu a dokonale pak splynout s okolím.
6. nedílnou součástí fotovoru se jistě stane pořízení neoprénového oblečení. Velmi doporučuji použít neoprénové brodící kalhoty, nejlépe 5mm, které Vás uchrání dokonale před chladem březnových vod. Neoprénové kalhoty si vyzkoušejte ještě před svojí premiérou, abyste nedopadli jako já, po 30min v ledové vodě jsem zjistil rychle jednu nemilou věc, v jednou švu byly prasklé a tak následoval velmi rychlý návrat z ledové vody a konec ranního fotografování. Jako součást obleku doporučuji i neoprénové ponožky, nohy při několikahodinovém sezení v bahně dostávají opravdu zabrat.
7. ještě jedna drobnost, na základní desku je dobré upevnit jakékoliv nepromokavé pouzdro, anebo krabičku, tak abyste si mohli odložit klíče od auta, mobil, telekonvertor, CF kartu, MP3 přehrávač s příslušnými nahrávkami zvuků vodních ptáků a další drobnosti, které budete určitě používat a nebudete je chtít utopit, tak jako některé já sám.
Potápka roháč (Podiceps cristatus) | Great Crested Grebe, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM +1.4x, Stativ: Fotografováno z fotovoru, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/800 s, ISO: 250, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1456mm, Vytvořeno: 19. dubna 2009 14:44:09, Západní Čechy (Česká Republika)
8. někde v klidu se naučte s fotovorem, nejprve však bez upevněné fototechniky, klidně pohybovat, otáčet, rychle ho opustit a to nejdůležitější, sundat si v něm brodící kalhoty a vykonat potřebu, tak abyste vor neopustili a fotografovaný objekt si Vás nevšiml. Hodně lidí z toho bude mít určitě legraci, ale v tak malém prostoru, jakým je fotovor, se prakticky nedá pohybovat a ti kteří mají stejnou zkušenost, mi jistě dají za pravdu, že vykonat potřebu bez opuštění fotovoru se může stát nepřekonatelný problém. Věřte, že za pár hodin strávených v ledové vodě, to přijde opravdu na každého :). Pokud jste se už dostatečně obeznámili s ovládáním svého fotovoru, je na čase upevnit Vaši drahocenou techniku a pokusit se vydat na vodu. Doporučuji si nejdříve někde na klidné vodě hodit na vodu cokoliv o velikosti vodního ptáka, co plave, a pokusit se o první fotografie.
9. vlastní fotografování na fotovoru má pár záludností, fotovor není stativ a nikdy jím ani nemůže být. Mějte na paměti, že se neustále hýbe, kymácí a pohupuje, proto pořízení první ostré fotografie může zabrat i několik hodin, zvláště při použití dlouhých ohnisek. Mnohdy se mi stalo, že jsem byl svědkem dokonalé situace, které se odehrávala přímo přede mnou a já nebyl naprosto schopen zaostřit a udržet objektiv rovně, natož se snažit rychle reagovat na vzniklou situaci. Na vodní hladině je zatraceně málo času na nějaké nastavování fotoaparátu, úspěšné fotografování je tady vykoupeno Vaši dokonalou znalostí techniky, všechny nabyté dlouhodobé zkušenosti se počítají, a pokud ovládáte Vaši techniku prakticky po slepu, budete mít nakonec obrovskou výhodu a pořízení vysněné fotografie bude jen otázkou času.
10. důležitou pomůckou, která se mi mnohokráte osvědčila přímo na fotovoru, bylo použití MP3 přehrávače s nahrávkami vodních ptáků. Pokud se Vám podaří v klidu někde v rákosí zaparkovat svůj fotovor a pustíte nahrávku fotografovaného objektu do přenosného reproduktoru, budete mnohdy až udiveni, jak velmi blízko se k Vám příroda přiblíží a vy si budete moci vychutnat ty kouzelné okamžiky, které by jste pravděpodobně bez použití fotovoru nikdy nezažili. Další drobnosti jakými jsou plastové napodobeniny zvířat (balabáni), malá přenosná rybářská židle, která se dá využít při dlouhodobém sezení na jednou místě někde u břehu v rákosí, atd. asi nemá ani cenu zmiňovat, i když i tyhle drobnosti mnohdy pomáhají k vytvoření nádherných fotografií.
Labuť velká (Cygnus olor) | Mute Swan, Autor: Michal Jirouš | PhotoNature.cz, Model: Canon EOS-1D Mark III, Objektiv: Canon EF 800mm f/5.6L IS USM +1.4x, Stativ: Fotografováno z fotovoru, Clona: 8.0, Doba expozice: 1/2000 s, ISO: 200, Kompenzace expozice: -1/3, Blesk: Ano + Visual Echoes FX3 Better Beamer, Ohnisková vzdálenost (EQ35mm): 1456mm, Vytvořeno: 19. dubna 2009 14:44:09, Západní Čechy (Česká Republika)
Snad jsem Vás tímto článkem alespoň trochu inspiroval k vlastnímu pořízení fotovoru a poodhalil Vám některá úskalí při stavbě a používání fotovoru, který se na dlouhou dobu stal mým věrným společníkem při fotografování vodních ptáků na našich rybnících. V závěru článku bych rád velmi poděkoval svému kamarádovi Jirkovi Zajícovi při pomoci se vším, co se stavby a používání fotovoru týká.
Michal Jirouš | PhotoNature.cz 30.7.2009